Bloggen med perspektiv från Strängnäspolitiken

onsdag 3 mars 2010

SJ, SJ gamle vän

Sj hotar på nytt med att dra in ytterligare förbindelser på Svealandsbanan då man hävdar att dessa tåg är olönsamma. Strängnäs, Nykvarns och Eskilstuna kommuner har satsat åtskilliga miljoner av kommunens skattemedel för att få Svealandsbanan tillstånd. Kommunerna är helt beroende av att trafiken upprätthålls på ett pålitligt och tillfredsställande sätt. I detta läge hotar SJ med utpressningstaktik att om man inte får direkta bidrag från kommunerna så kommer man att dra in ytterligare förbindelser. Ett monopolföretag som SJ kan agera på detta sätt ett tag till men från hösten 2010 kommer en avveckling av SJ's affärsmonopol på järnvägen att genomföras. Detta innebär att SJ knappast borde ha något större förtroende hos kommunerna för att få fortsätta trafikeringen vid en kommande upphandling med detta tillvägagångssätt. Det är fräckt och obegripåligt på det sätt som SJ agerar och därigenom förlorar den lilla rest av förtroende som man eventuellt hade. Man kräver full lönsamhetstäckning på alla tåg men vi får inte se några siffror på hur lönsamma de proppfulla tågen som går i högtrafik är.
Jag ser en lösning som den som tillämpas för tågtrafiken i Syd- och i Västsverige. Där har man täta och pålitliga förbindelser genom långsiktiga trafikavtal, där inte tillfälliga passagerarvariationer styr trafikutbudet. Vi måste kräva att ha en långsiktig trafiklösning med ett trafikföretag som vet vad service är. Alltför många personer är dagligen beroende av detta för att det skall enbart ligga i händerna på SJ. Det är hög tid för kommunerna att agera och inte bara prata!

2 kommentarer:

  1. Jag är bara rädd för att upphandlingen av tågtrafiken redan är körd. Har inte hört ett ljud om några förhandlingar och såvitt jag minns borde de vara i full gång.
    Vi kan inte överlåta detta längre till några anonyma i Mälab (?). Sist hette det Svealandsbanan AB eller TIM eller Länstrafiken. Denna anonyma klump av olika bolag som ska sköta detta borgar inte för något gott resultat för resenärerna!

    SvaraRadera
  2. Christer Alvin4 mars 2010 12:24

    Helt överens, Mats. Det är märkligt att Mälardalen inte kan genomföra en sammanhängande trafiklösning (tillsammans med SL) när både region syd och väst har en väl fungerande trafik. Pågatågen är ett föredöme med trafik inte bara i Skåne utan även till Själland, i Småland och Blekinge. Varför kan inte Mälardalen få igenom motsvarande? Brist på visionära politiker som kan se nya lösningar utöver länsgränserna?

    SvaraRadera